“ Als stress zoveel kwaad kan doen, is het niet verwonderlijk hetbeheersen ervan er van zoveel goed kan doen.”
” Hartcoherentie toepassend worden mensen vaak bevangen door een gevoelvan mededogen, bijna van tederheid voor hun innerlijke wezen “
Dr. Servan-Schreiber
( Serban-Schreiber, 2009 blz. 81 en 77.)
Ik wil graag beginnen met een voorbeeld uit eigen ervaring.
Toen ik zelf met de techniek hartcoherentie van Dr. Servan-Schreiber ging werken , gebeurde er bij mij een aantal opmerkelijke dingen.
De theorie van Dr. Servan-Schreiber gaat er van uit dat het concentreren op een positieve emotie zoals b.v. dankbaarheid en met dat gevoel van dankbaarheid zich voor te stellen door het hart heen te gaan ademen, een dermate effect heeft op het lichaam heeft dat dit een signaal doorgeeft aan de hersenen dat in de fysiologie alles in orde is. Hij noemt dit de hartcoherentie. ( Serban-Schreiber, 2009.)
Wat er bij mij gebeurde was dat ik me veel prettiger ging voelen als ik deze visualisatie een aantal keren per dag deed. Ik kreeg meer vertrouwen in mezelf en de toekomst en het besef zoveel dingen te hebben om dankbaar voor te zijn, bleek op zich al een enorme krachtbron.
Ik heb vele cliënten deze techniek laten ondervinden en de effecten waren stuk voor stuk erg positief.
Het reden om hier, en ik denk in heel veel andere gevallen voor deze interventie te kiezen is het feit dat hier enorm wordt aangedragen op het gebied van het versterken van het vertrouwen in alle positieve dingen die er in het verleden al gebeurd zijn d.m.v. het besef en het doorvoelen van de dankbaarheid hiervoor.
Wat opvallend was bij de mensen die ik met deze methode in aanraking bracht, was de onmiddellijke fysieke reactie, een beter doorbloed gelaat, meer ontspannen houding en
gezichtsuitdrukking en over het algemeen een groter gevoel van acceptatie van de problematiek , zich gesteund voelen, veiliger en sterker bewust van de innerlijke lotsbepaling.
Ik vind dit een mooi voorbeeld van een manier van werken waarbij het innerlijk focussen, dus de trance, wordt ingezet om een verbetering in het functioneren van de client te bereiken.
De coherentie tussen hart en emotioneel brein zou het evenwicht van het centrale zenuwstelsel stabiliseren, d.w.z. het sympathische/parasympathische evenwicht.
Volgens Dr. Servan-Schreiber bevinden we ons dan in een optimale situatie om alle eventualiteiten het hoofd te bieden. We zouden nu tegelijkertijd toegang hebben tot de wijsheid van het emotionele brein en zijn intuïtie en tot de functies van het cognitieve brein: nadenken, abstract redeneren, plannen.
Tevens geeft hij het resultaat van een onderzoek van Dr. Luskin van de Universiteit van Stanford onder een groep van ernstige hartpatiënten. Deze mensen ondervonden symptomen van kortademigheid, vermoeidheid en oedeem, vergezeld gaand van gevoelens van angst en depressie. Na het toepassen van hartcoherentie gedurende 6 weken bleek het niveau van stress en depressie met 22, respectievelijk 34 procent naar beneden te zijn gebracht.
Bij een ander onderzoek bleek na een maand oefenen het niveau van het ‘verjongingshormoon’ DHEA met 100 procent te zijn toegenomen en het vrije gehalte aan cortisoln met 23 procent naar beneden te zijn gegaan.
( Serban-Schreiber 2009.)
Je zou hier kunnen spreken van zelfhypnose, aangezien de aandacht naar binnen wordt gericht, ontspanning en focus wordt gegeven door middel van de ademhaling en Dr. Schreiber de suggestie geeft beelden op te roepen van een geliefd iemand of het zich voorstellen van een positieve en prettige situatie in het verleden, of een vredig tafereel in de natuur.
Zelf zegt hij hierover dat deze behandelwijze zich rechtstreeks tot het emotionele brein richt. Deze gaat bijna helemaal buiten de taal om. Ze levert het resultaat via het lichaam in plaats van het denken.
“De voornaamste taak van de psychotherapeut is om het emotionele brein te “herprogrammeren”, zodat het wordt afgestemd op het heden, in plaats van door te gaan met reageren op situaties uit het verleden. Om dat te bereiken is het vaak doeltreffender om methodes te gebruiken die op het lichaam inwerken en zo direct het emotionele brein beïnvloeden, dan te rekenen op de taal en het denkvermogen, waar dit brein maar in geringe mate voor toegankelijk is.
Het emotionele brein beschikt over natuurlijke mechanismen voor zelfgenezing: aangeboren vermogens om evenwicht en welbevinden te herstellen. Deze zijn vergelijkbaar met andere zelfgenezingsmechanismen in het lichaam zoals littekenvorming over een wond of de bestrijding van een infectie.
Behandelwijzen die op het lichaam inwerken, kunnen hun voordeel doen met dergelijke mechanismen.” ( Serban-Schreiber, 2003, blz. 19.)
Ik vind deze techniek een erg mooi en praktisch goed bruikbaar voorbeeld van het toepassen van het naar binnen brengen van de aandacht en het focussen op een krachtbron, om bij de normaal niet beïnvloedbare functies van het lichaam te komen.
HET PLACEBO EN NOCEBO EFFECT
“ We are working with hope, if there is no hope, then we are gone,
the whole world is surviving, existing with hope.
If there is no hope, forget,
everything is gone.
”Mohan Rai Shaman of the Shamanic Institute Katmandu Nepal
( Mohan Rai , 2/2/2010.)
Het placebo/nocebo effect is een verschijnsel dat bij uitstek illustreert hoezeer het lichamelijk en geestelijk functioneren van de mens onderhevig is aan de invloeden van verwachtingen, overtuigingen en suggesties. Een groot aandeel in de mate van de werkzaamheid hebben de onbewust opgedane impulsen en signalen.
Prof. Dick Swaab zegt dat het placebo effect berust op onbewuste veranderingen in hersenfuncties, waardoor de ziekteverschijnselen verminderen.
De stoffen in de placebo’s zijn farmacologisch onwerkzaam, maar het effect van de informatie die aan de patiënt wordt gegeven en de verwachtingen van de patiënt zelf kunnen het placebo effect zeer effectief maken.
Dit geldt niet alleen voor pillen, maar net zo goed voor gesprekstherapieën en chirurgische ingrepen. (Swaab 2008.)
Je zou het onder de invloed zijn van deze factoren kunnen benoemen als een natuurlijke trance staat omdat de mensen die dit effect ondergaan ten eerste al meestal in de trance van de kwaal zitten (a la Wolinsky), beïnvloed worden door het geloof in het medicijn en het vertrouwen in de genezer en er zo op een onbewuste manier suggesties binnenkomen en reacties op gang worden gebracht bij degenen die onder invloed van het placebo/nocebo effect verkeren.
Deze kunnen worden versterkt door het vertrouwen dat b.v. een arts of genezer wekt, de stelligheid waarmee een eventueel effect of werkzaamheid wordt geponeerd en de mate waarin de persoon in staat is zich het eventuele effect voor te stellen en kan visualiseren hoe dat effect zou kunnen plaatsvinden.
In de opleiding wordt dit gegeven natuurlijk uitgebreid behandeld en het werken met dit verschijnsel is m.i. essentieel en aan de basis liggend van elke therapievorm die gericht is op het stimuleren van het zelfgenezend vermogen.
Een van de talloze voorbeelden van de invloed van een verwachting of overtuiging is een in Japan uitgevoerd experiment. Een groep kinderen, allergisch voor een giftige klimplant namen deel aan een experiment waarbij een blad van de giftige plant over de arm werd gestreken.
In dezelfde groep werden de kinderen op de andere arm met een identieke, niet giftige plant behandeld. Zoals verwacht kregen bijna alle kinderen uitslag op de met het giftige blad behandelde arm, en vertoonden geen reactie op het onschuldige exemplaar.
Wat de kinderen niet wisten, was dat de bladeren expres waren verwisseld.
De negatieve gedachte, door het giftige blad te zijn aangeraakt, zorgde voor uitslag bij aanraking met het niet giftige exemplaar bij het merendeel van de kinderen.
Geen enkele uitslag werd veroorzaakt door het giftige blad waarvan aangenomen werd dat het onschuldig was. ( Lipton 2009.)
“Dit alles op zijn kop zettend experiment was een van de onderzoeken die de aanzet hebben gegeven tot het ontwikkelen van de psychoneuroimmunologie.”
( Lipton, 2009, blz.25.)
Ik geef dit voorbeeld omdat het zo’n frappant geval beschrijft van een groep kinderen,die vanwege hun leeftijd alleen al sterker geneigd zijn dan volwassenen om de mening van een autoriteit te aanvaarden. Ze zijn hier onder invloed van een aanname of een geloof, op een bepaalde manier in een natuurlijke trancestaat waardoor de normaal verwachte reacties anders uitpakken.
Dit komt overeen met wat de psycholoog Irving Kirsch response expectancies” noemt (Kirsch 1997). Dit zijn emoties, ervaringen of fysiologische reacties die onwillekeurig optreden omdat je ze verwacht.
Een ander schrijnend voorbeeld van het nocebo effect is het verkeerd gediagnosticeerd worden en het soms zelfs overlijden aan een niet acute of zelfs niet bestaande ziekte.
De keerzijde hiervan zien we gelukkig bij de talloze voorbeelden van het effect van een positief verwachtingspatroon.
Dr Bruce H.Lipton Ph.D. zegt b.v. over spontane genezingen het volgende:
“While we often perceive of examples of “spontaneous remission” as miraculous healings that happen”by the grace of God”, looking a little deeper we see something else at work.
Quite often these fortunate individuals actively participate in their own healing by consciously or unconsciously making a key, significant change in their beliefs and behaviours.”
( Lipton, 2009, blz 13.)
Een treffend voorbeeld van het aanspreken van de innerlijke genezingskracht is dat van het wonderbaarlijke herstel van Mitchell May. Hij was slachtoffer van een zeer zwaar verkeersongeluk, waarbij hij verlamd raakte, botten waren verbrijzeld, zenuwbanen vernietigd en zijn behandelend arts, Dr. Edgar Dawson van UCLA was ervan overtuigd dat hij nooit meer zou kunnen lopen en een amputatie zijn enige redding inhield.
Mitchell werd in contact gebracht met Jack Grey, hypnotiseur en paranormaal genezer.
Na een lange weg van behandeling door Grey, kan Mitchell zelfs weer rennen en bergbeklimmen. Dr. Dawson zegt hierover dat hij als wetenschapper moet concluderen dat de genezer, Mitchell heeft genezen, niet hij.
Verbazingwekkend, of misschien niet zo heel erg in het licht van deze scriptie, is datgene wat Jack Grey aan Mitchell vertelde:
“Mitchell we can heal you, you have everything, you have whatever you need already in you.
It’s born in everyone, we’re just going to wake it up.”
(Grey, 24/2 2010.)
BIOFEEDBACK
Biofeedback is een systeem waarbij bepaalde lichaamsfuncties of processen in beeld worden gebracht bij de cliënt. D.m.v. het zichtbaar maken van de fysieke reactie in het lichaam. Op b.v. een beeldscherm of via een geluids- of ander signaal , kan de cliënt leren vat te krijgen op de normaal niet zo makkelijk te beïnvloeden processen.
Dr. Christopher Charms, Neurobioloog, verbonden aan het onderzoekscentrum Omneuron en werkzaam met chronische pijnpatiënten aan de University of California in San Francisco, verteld in het Discovery Science programma Weird Connections uitgezonden op 24/2/2010, over de door hem ontwikkelde methode in dit veld.
Via een live brainscan, waarbij het betreffende hersengebied in beeld wordt gebracht voor de pijnpatiënt via een monitor, wordt deze geleerd hoe hij de activiteit kan beheersen.
Volgens Dr. Charms is de sleutel hierbij het kunnen aanwenden van de placebokracht.
Hij werkt hier met beelden van een kampvuur, gezien door een “virtual reality” bril. Als de vlammen lager worden, door ingrijpen van de patiënt, vermindert de uitslag van de pijngrafiek. De patiënt leert hierdoor controle over zijn pijn te krijgen. Dr.Charms zegt hierover: “The placebo effect is normally thought of as an unconscious process, one that someone isn’t aware is happening to them”.
It is possible that using this approach, we may be able to teach someone to take conscious control over those same systems,to teach someone to deliberately produce a placebo effect and bring their pain down at will.” ( Charms, 24/2/2010.)
Hij ziet dit als een beter werkend alternatief voor een verslavende en vaak ineffectieve medicatie.
Dr. Charms spreekt hier zelf specifiek van een blijkbaar zeer nuttig en werkzaam placebo effect, er wordt hier bewust een beroep op gedaan d.m.v. de visualisaties, waardoor de patiënt in een tranceachtige staat, inzicht krijgt in het mechanisme van de pijn en hierop controle kan uitoefenen